Collab & Publicaton | Dalma Stift visual artist
October 18, 2024Back in the summer, my dear friend Dalma asked me to photograph her latest installation, ‘Used, Unsused’. Some thoughts on the concept:
Artist’s concept text: The project ‘Used | Unused’ focuses on the unintended changes of materials resulting from repetitive human interactions.Through spatial observations at the Akademie der Künste (AdK) and the Axel Springer Campus, I documented material and color-based compositions using photography. These visual records serve as a key source for my work. At the AdK I meticulously cataloged material interactions, emphasizing their inherent characteristics and details. The resulting frames reveal traces of human touch — alterations that occur unintentionally. By capturing these nuances, I invite viewers to perceive the building from a different angle, appreciating the subtle shifts in material states.
My approach slightly shifted at the Axel Springer Campus. Here, I intentionally excluded contextual information from my close-up images. The goal was to strip away functionality and focus solely on materiality. Isolating objects by reducing them into mere colors and shapes we can observe their appearances more detailed. This process helped me to refine my aesthetic preferences, emphasizing texture, color, and form, which I wished to represent in my work later on.
What might be depressing, the dust, the signs of wear and tear, the signs of neglect, takes on an aesthetic quality from another perspective and from there we can even be happy about it. I had this not too complicated idea when we installed the work in the studio.
I recently received the photos from Berlin of the completed catalogue with the documentation. Meticulous care, attention, thoughtful and very sensitive work. You can see Dalma’s work here.
Még a nyáron keresett meg kedves barátom Dalma, hogy fotózzam be legfrissebb installációját, melynek címe ‘Used, Unsused’. Néhány gondolat a koncepcióról: Az Akademie der Künste (AdK) és az Axel Springer Campus területén végzett térbeli megfigyeléseken keresztül az anyagok nem szándékolt változásaira összpontosítok, amelyek az ismétlődő emberi interakciókból erednek. Ezek a vizuális feljegyzések munkám kulcsfontosságú forrásául szolgálnak. Az AdK-ban aprólékosan katalogizáltam az anyagi interakciókat, kiemelve a bennük rejlő jellemzőket és részleteket. Az így kapott képkockák az emberi érintés nyomait mutatják - az akaratlanul bekövetkező változtatásokat. Azáltal, hogy megörökítem ezeket az árnyalatokat, arra kérem a nézőket, hogy más szemszögből szemléljék az épületet, és értékeljék az anyagi állapotok finom változásait.
Az Axel Springer Campuson kissé megváltozott a megközelítésem. Itt szándékosan kizártam a kontextuális információkat a közelképekből. A cél az volt, hogy eltávolítsam a funkcionalitást, és kizárólag az anyagszerűségre koncentráljak. A tárgyak elkülönítésével, pusztán színekre és formákra redukálva őket, részletesebben megfigyelhetjük megjelenésüket. Ez a folyamat segített finomítani esztétikai preferenciáimat, kiemelve a textúrát, a színeket és a formát, amelyeket a későbbiekben a munkáimban kívántam megjeleníteni.
Ami esetleg lehangol, a por, az elhasználódás, a mellőzés jelei, egy másik nézőpontból esztétikai minőséget kap és onnantól kezdve akár már örülhetünk is neki. Bennem ez a nem túl bonyolult gondolat fogalmazódott meg, amikor installáltuk a munkát a műteremben.
Nemrég kaptam a fotókat Berlinből az elkészült katalógusról, a dokumentációkkal benne. Aprólékos gondosság, odafigyelés, átgondolt és egyben nagyon érzékeny munka. Dalma munkáit itt tudod megnézni.